Als non-profitorganisatie wil je dat iedereen weet dat je bestaat, toch? Die naamsbekendheid wil je vervolgens verzilveren in de vorm van donateurs, vrijwilligers, ambassadeurs, gasten of leden. Zonder conversie betekent die naamsbekendheid tenslotte niets. Er is geen vast recept om jouw doelgroep massaal te bereiken, maar een ding hebben ze (in principe) allemaal gemeen. Ze gebruiken dagelijks het internet en zoekmachines. En dát, biedt kansen voor online adverteren.
Voordelen van online adverteren
Online adverteren geeft je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld social media, de mogelijkheid om een grote doelgroep te bereiken zonder dat je eerst een grote schare volgers hoeft op te bouwen. Maar met alleen veel mensen bereiken ben je er natuurlijk nog niet. Want stel je voor:
Je organiseert activiteiten voor nieuwe ouders tussen de 15 en 30 jaar oud. En plaatst een advertentie in de lokale krant, die wordt bezorgd bij zeg 30.000 huishoudens. Laten we ervan uit gaan dat die door de helft van de ontvangers gelezen worden (bij de andere helft belandt hij waarschijnlijk in de kattenbak). Dat betekent dat 15.000 huishoudens, laten we er 15.000 mensen van maken, jouw boodschap hebben gezien. Maar wie dit zijn en of ze tot jouw doelgroep behoren, weet je niet. Of de investering heeft bijgedragen aan jouw naamsbekendheid onder jouw doelgroep en of mensen overgegaan zijn tot actie, weet je ook niet.
Online adverteren stelt je niet alleen in staat om veel meer mensen te bereiken. Het geeft je vooral de mogelijkheid om:
- gerichter jouw doelgroep te bereiken;
- de resultaten te meten;
- jouw doelgroep en hun gedrag beter te leren kennen met de verzamelde data;
- je marketing- en communicatieactiviteiten te verfijnen en aan te scherpen.
Zowel op de korte als lange termijn is online adverteren dus een krachtige tool.
Wat kost online adverteren?
De kosten voor online adverteren lopen erg uiteen en zijn voor een groot deel afhankelijk van de doelen die je stelt, de campagnes die daarvoor nodig zijn, de concurrentie die er is rondom de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, de duur van de campagne et cetera.
Maar de kosten starten in elk geval bij een paar honderd euro per maand puur aan advertentiekosten. Dan heb ik het nog niet over de arbeidskosten voor het opzetten, evalueren en optimaliseren van de campagnes. Maar jij… kan gratis online adverteren. “Zeg dat nog eens!” Ja, als non-profit organisatie kun je gratis online adverteren.
Gratis online adverteren, hoe dan?
Google, het bedrijf achter de meest gebruikte zoekmachine heeft een sponsorship. Met dit sponsorship krijg je als non-profit organisatie (mits je aan de eisen voldoet) $ 10.000 advertentiebudget per maand om in te zetten voor het vergroten van jouw naamsbekendheid. Online fondsenwerving. Aantrekken van nieuwe vrijwilligers and so on.
“Stelt Google dit dan zomaar aan iedereen beschikbaar?” Nee.
Om in aanmerking te komen voor het advertentiebudget moet jouw organisatie aan in elk geval de volgende eisen voldoen:
- Jouw non-profitorganisatie is in Nederland gevestigd en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
- Je bent een stichting, vereniging of kerkelijk genootschap
- Jullie zijn een door ANBI, SBBI of CBF gecertificeerde organisatie
“En… komen jullie in aanmerking?” “Ja?” Lees dan vooral verder.
Ik kom in aanmerking. En nú?
In deze wereld is niets gratis of onvoorwaardelijk. Zo ook niet bij Google. Nou ja, gratis wel maar niet onvoorwaardelijk. Meer informatie over online adverteren, het sponsorship, de voor- en nadelen, de voorwaarden en hoe het proces eruitziet, vertel ik je uitgebreid op de volgende pagina.
0 Reacties op “‘Gratis’ online adverteren voor non-profits”