Hey daar! Dus je wilt de online vindbaarheid van jouw website vergroten en je naam laten schitteren op het internet? Dat is geweldig! Ik heb een toegankelijke tip voor je: begin met bloggen. Met goede blogs kun je jezelf als een autoriteit in jouw vakgebied positioneren. Ze zijn niet alleen een geweldige manier om je kennis en passie te delen, maar het kan ook een enorme boost geven aan de online vindbaarheid van jouw website. En daarmee je zichtbaarheid op het wereldwijde web. In dit artikel leg ik je uit hoe je met een bloggen de harten van je doelgroep en zoekmachines kunt veroveren.
Blogs zorgen voor verse content, en zoekmachines zijn dól op verse content. Door regelmatig nieuwe blogs te publiceren, geef je zoekmachines steeds nieuwe voeding waar ze dol op zijn. Zo vergroot je de kans dat jouw website hoger in de zoekresultaten terechtkomt. Dat is precies wat je wilt, zodat potentiële bezoekers jouw website makkelijker kunnen vinden!
SEO (Search Engine Optimization)
Nu denk je misschien: “Maar hoe vinden zoekmachines mij?” Ah, goed dat je dat vraagt! Het antwoord is zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO (Search Engine Optimization). Een belangrijk onderdeel van deze optimalisatie zijn zoekwoorden. Die zijn de sleutel tot het vergroten van de online vindbaarheid van jouw website. Het is belangrijk om te begrijpen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer ze informatie zoeken in zoekmachines. Door deze zoekwoorden strategisch in je blogposts te verwerken, maak je deel uit van de zoekresultaten voor de onderwerpen waar jouw doelgroep naar zoekt.
Maak deel uit van de zoekopdrachten
Hoe vind je die magische zoekwoorden? Dat doe je met zoekwoordenonderzoek. Bij zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar relevante zoektermen die je kunt gebruiken in je blogposts. Zoekwoorden of zoektermen die door jouw doelgroep gebruikt worden.
Er zijn verschillende tools beschikbaar, zoals de Google Zoekwoordenplanner, die je hierbij kunnen helpen. Maar luister ook eens goed naar jouw doelgroep wanneer je met hen in gesprek bent. Welke woorden gebruiken zij om jouw organisatie, producten en diensten te omschrijven? Grote kans dat zij diezelfde woorden ook gebruiken voor online zoekopdrachten. Zodra je deze zoekwoorden hebt geïdentificeerd, kun je ze strategisch plaatsen in jouw blog.
Vergeet niet om ze ook natuurlijk te laten klinken en niet te overdrijven. Goed gevonden worden door zoekmachines is fijn, maar jouw website moet bovenal relevant en gebruiksvriendelijk zijn. Zijn jouw teksten een monster om doorheen te worstelen, dan haken jouw lezers snel af. Hieruit concluderen de zoekmachines dat jouw website niet relevant is en word je in de zoekresultaten afgestraft. En daarbij, voor wie schrijf je nu? Niet voor een machine toch?!
De online vindbaarheid van jouw website verder vergroten
Oké, nu heb je je fantastische blog geschreven en geoptimaliseerd met de juiste zoekwoorden. Maar nu is het tijd om ervoor te zorgen dat jouw meesterwerk gezien wordt! Publiceer de blog op je website en promoot het op je sociale media-kanalen. Moedig je lezers en volgers aan om je blog te delen als ze het waardevol vinden. Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief? Zet daar dan ook een link in naar je meest recente blog.
Hoe meer mensen jouw blog lezen en delen, hoe meer zichtbaarheid je krijgt. Zoekmachines houden van blogs die populair zijn en veel verkeer genereren. Dat impliceert tenslotte dat het waardevolle content is. Het delen van jouw blogs en het creëren van backlinks helpt om de online vindbaarheid van je website te vergroten. Dus wees niet verlegen en laat zien dat je een waardevol blog hebt geschreven.
Integreer bloggen in je marketingstrategie
Nu je de kracht van bloggen begrijpt, is het tijd om het op te nemen in je marketingstrategie. Zie je blog als een waardevol instrument waarmee je je expertise kunt tonen, je doelgroep kunt aantrekken en je online aanwezigheid kunt vergroten. Plan regelmatig tijd in om waardevolle blogs te creëren en te delen. Wees consistent en bouw een loyale lezersgroep op. Vergeet niet om je blog te promoten en te optimaliseren voor SEO, zodat je die zoete online vindbaarheid van jouw website kunt vergroten.
Conversie
Gevonden worden is één ding, maar daar doe je het natuurlijk niet voor. Ten slotte wil je dat mensen meer te weten komen over en zich aansluiten bij jouw organisatie. Sluit jouw blog daarom altijd af met een call to action. Een oproep tot een vervolg handeling. Geef je creativiteit hierin de ruimte, maar wees wel duidelijk.
Dus niet:
Draag bij aan onze organisatie
Wel:
Doe een donatie of
Meld je aan als vrijwilliger
Ben jij na het lezen van dit blog geïnspireerd geraakt om ook in de pen te klimmen en de online vindbaarheid van jouw website te vergroten? Wil je me dan een ding beloven? Publiceer je blog, deel hem op social media en tag mij (Shanna Hillebrand) in de comments. Ik kijk er naar uit om je blog te lezen.
Oh en wil je vaker inspiratie, waardevolle tips en inzichten voorbij zien komen? Connect dan meteen met mij op LinkedIn en meld je aan voor mijn succesverhalen. Zo mis je niets. (Zie hier, een duidelijke call to action 😉 )
0 Reacties op “De online vindbaarheid van jouw website vergroten door bloggen”