Geen zin om te lezen? Je beluistert hem hier:
“Het werkt, Shan!” schalmt er door de speaker van mijn telefoon terwijl ik richting het strand loop in Spanje.
“Wat werkt?” vraag ik nieuwsgierig.
“De nieuwe funnel! De eerste upsells (verkopen) zijn al binnen!” klinkt het aan de andere kant van de lijn.
De afgelopen weken heb ik samen met een van mijn opdrachtgevers gewerkt aan een nieuwe geautomatiseerde marketingfunnel. Zij maakte hier al gebruik van, maar er was een probleem.
De oude funnel werkte niet. Operationeel wel. Maar er was geen conversie. Mensen deden niet wat er van hen gevraagd werd. Geen kliks. Geen verkopen. Niets. En dat terwijl de mailingslijst continu groeide door een betaalde marketingcampagne op social media.
Dat kan een aantal dingen betekenen, kort gezegd:
1) De advertentie campagne trekt de verkeerde mensen aan waardoor de verkeerde doelgroep op de mailinglijst belandt
2) de funnel biedt niet genoeg waarde of sluit niet aan bij de verlangens en problemen van de mensen op de mailinglijst
We besluiten een andere marketingfunnel te bouwen en die te testen op de huidige mailinglijst. We willen antwoord op twee vragen:
- Staan de juiste mensen op de mailinglijst?
Is dit niet het geval dat zullen er uitschrijvingen volgen. En dat is goed! Ja echt, want een lange mailinglijst zegt niets als het mensen zijn die zich nooit zullen aansluiten bij jouw organisatie. Kwaliteit gaat in dit geval altijd boven kwantiteit! - Zet de nieuwe mailinglijst mensen die tot nu toe niet hebben gereageerd op de mailings aan tot actie?
“Wat denk je?”
Beide gebeurt.
Er vertrekken mensen van de mailinglijst. Voornamelijk mensen die recentelijk uit de betaalde campagne op de lijst zijn belandt of die al ja-ren op de lijst staan en amper mails openen. Laat staan zich aansluiten bij de organisatie. En in plaats van in een hoekje te huilen, hangen wij de vlag uit.
“We zijn blij dat deze mensen vertrekken, omdat het, zo lijkt het, mensen zijn die niet tot de doelgroep behoren. Op deze manier wordt de data uit de funnel betrouwbaarder en komen we steeds meer te weten over onze doelgroep. En het functioneren van onze marketingactiviteiten.”
Wat zeggen cijfers als ze gebaseerd zijn op de mening en het gedrag van mensen die niet onder jouw doelgroep vallen?
“Niets!”
Naast de inschrijvingen komen ook de eerste aankopen binnen. Mensen die eerder niet in de actie stand gekomen zijn, zijn nu geïnteresseerd en betrokken bij wat we vertellen en aanbieden.
“Betekent het dat we klaar zijn?”
Zeker niet.
De cijfers zijn goed, maar nog niet zo goed als dat ze zouden kunnen zijn. Dus nu begint het testen. Wat gebeurt er met de resultaten als je een variabel verandert? En wat gebeurt er als je nog een variabel verandert?
Marketing is geen standaard ‘trucje’ dat je even toepast en overal direct werkt.
Het is een kwestie van strategisch kiezen en vervolgens de theorieën testen. Heel veel testen.
Was jij tot vandaag blij met de lengte van jouw mailinglijst, maar komen er geen nieuwe leden, bezoekers, vrijwilligers of sponsoren uit? Dan is het tijd voor een andere strategie.
Je to-do lijstje voor vandaag:
- Met mij connecten op LinkedIn (als we nog niet geconnect zijn)
- Dit artikel doorsturen naar een collega of bekende die hier iets aan heeft
- Een inspiratiesessie inplannen
- We wereld weer een beetje mooier maken vandaag!
Go kick some ***
Hasta pronto!
Shanna
0 Reacties op “Hoe lang is jouw mailinglijst?”