Als GroeiBegeleider voor non-profit organisaties, heb ik gemerkt dat veel stichtingen en verenigingen het moeilijk vinden om hun bereik te vergroten en hun missie onder de aandacht te brengen bij het grote(re) publiek. Wat nou als ik je vertel dat jullie je bereik en naamsbekendheid vergroten door tactische samenwerkingen aan te gaan met andere organisaties en zelfs commerciële bedrijven? Say what!? Ja, je leest het goed. Ook door samenwerkingen met commerciële bedrijven kun je de naamsbekendheid van jouw organisatie vergroten.
Commercie vs non-profit
Je krijgt de woorden misschien lastig over je lippen. En je voelt de weerstand in jouw lijf wellicht ter plekke groeien. Geef me even de tijd om mijn standpunt toe te lichten. De combinatie non-profit en commerciële sector klinkt misschien als een brug te ver. Als een onmogelijke stap om te nemen zonder je integriteit aan te tasten. Ik snap het gevoel en goed dat je kritisch bent. Maar laten we samen gaan kijken de mogelijkheden om er een win-winsituatie van te maken.
Nieuw publiek
Waarom zou je willen samenwerken met andere organisaties en dan ook nog eens commerciële bedrijven? Samenwerkingen met nieuwe partijen kunnen je helpen om het bereik van jouw organisatie te vergroten en helpen om je missie te realiseren. Door samen te werken kom je onder de aandacht van elkaars netwerk en achterban. Je bereikt een nieuw publiek waar je jouw missie onder de aandacht kunt brengen. Bij mensen die anders misschien niet van je zouden hebben gehoord.
Non-profit organisaties
Bij het benaderen van een organisatie is het belangrijk om je vooraf af te vragen of er onder hun doelgroep zich mensen bevinden waar jouw eigen organisatie iets aan kan hebben. Voor het werven van vrijwilligers, donateurs of mensen waar jij als organisatie iets voor kan betekenen. Een samenwerking kan alleen succesvol worden als beide partijen er iets aan overhouden. Vraag je dus ook af wat de andere organisatie haalt uit een samenwerking met jou.
Krachten bundelen
Hoe ziet zo’n samenwerking er dan uit? Dat kan op vele manieren en is onder andere afhankelijk van de aard van jullie activiteiten. Vissen jullie in dezelfde vijver of vullen jullie elkaar juist aan? We willen je graag inspireren om tot waardevolle samenwerkingen te komen. Daarom zetten we een aantal ideeën voor je op een rij.
- Stel dat je als non-profit organisatie de missie hebt om zwerfafval tegen te gaan. Je zou dan kunnen samenwerken met een andere non-profitorganisatie die zich richt op het behoud van de oceanen en samen een strandopruimactie organiseren. Door samen te werken, kun je niet alleen meer mensen bereiken, maar ook meer impact hebben.
- Ook gezamenlijk campagne voeren kan een waardevolle manier zijn om de krachten te bundelen. Stel dat jouw organisatie campagne wilt voeren om aandacht te vragen voor het belang van duurzame energie. Je zou dan kunnen samenwerken met een andere non-profitorganisatie die zich richt op het milieu en samen een sociale mediacampagne voeren. Door samen te werken, kun je een groter publiek bereiken en meer impact maken.
Samenwerken vergroot niet alleen je naamsbekendheid en impact. Het kan ook kostenbesparingen met zich meebrengen en nieuwe vrijwilligers opleveren. Want wist je dat de meeste vrijwilligers zich belangeloos inzetten voor meerdere organisaties?
TIP
Winstgevende kansen
Heb je al eens overwogen om samen te werken met commerciële bedrijven? “Die zijn toch alleen maar uit op winst?” denk je nu misschien. Natuurlijk is winst het streven van commerciële bedrijven. Dat betekent niet dat dit niet samen kan gaan met het mooier, schoner en gezonder maken van de wereld. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij steeds meer bedrijven op de agenda. Door het verduurzamen van het eigen aanbod, door vrijwilligerswerk toe te staan onder werktijd, door een deel van de winst te doneren aan het goede doel et cetera.
Sponsordeals
Een manier om samen te werken met commerciële bedrijven is door sponsordeals te sluiten. Stel dat je als non-profit organisatie een evenement organiseert om geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker. Je zou dan kunnen samenwerken met een bedrijf dat bereid is om geld te doneren voor elke deelnemer die zich inschrijft. Ook kunnen bedrijven het evenement en sich sponsoren, denk aan de bekende wielertour in Limburg: Amstel Gold Race. Of door een podium te sponsoren zoals vaak op Festivals gebeurd. Door samen te werken, kun je niet alleen meer geld inzamelen, je naamsbekendheid vergroten, maar óók het bewustzijn vergroten voor de strijd tegen kanker.
Krijg je iets gesponsord of gedoneerd, vraag aan de organisatie wat zij als tegenprestatie willen en vergeet hen vooral niet te bedanken voor hun bijdrage aan jullie missie.
Nog eentje…
Haakjes
Een andere manier om samen te werken met commerciële bedrijven is het koppelen van verkoop aan een maatschappelijk doel. Stel jouw organisatie zet zich in voor het belang van onderwijs voor meisjes in ontwikkelingslanden. Je zou dan kunnen samenwerken met een boekhandel tijdens de back 2 school week. In aanloop naar en tijdens deze week worden jullie onder de aandacht gebracht in de winkel. Daarnaast vindt er een collecte plaats of staat de winkel een deel van de winst af per verkocht relevant product.
Laagdrempelige samenwerkingen
Eerder genoemde ideeën vragen om iets meer organisatie. Ook op een meer laagdrempelige manier zijn samenwerkingen mogelijk. Zo kunnen bedrijven sponsoren in natura door hun expertise beschikbaar te stellen. Nog simpeler kan een samenwerking al nuttig zijn door gezamenlijk artikelen te schrijven. De blog wordt op de website van jouw organisatie gepubliceerd (goed geschreven draagt dit bij aan de vindbaarheid van jullie website) en gedeeld op alle kanalen van je samenwerkingspartner. Zij leiden hun achterban dan naar de website van jouw stichting of vereniging. Et voila… meer bereik en bezoekers, daarmee grotere naamsbekendheid. Dit verkeer moet je nog wel verzilveren natuurlijk. Want alleen meer online bezoekers creëert nog geen bestaansrecht.
Kijk ook eens welke podcasts waardevol kunnen zijn om in te verschijnen.
De laatste tip
Partner gezocht
Het simpelweg bundelen van krachten is nog geen garantie op succes. Het vinden van de juiste partner is het eerste criterium waaraan de samenwerking moet voldoen. Hoe vind je de juiste partner om mee samen te werken? “Doe je onderzoek!” Kijk naar bedrijven en organisaties die zich inzetten voor dezelfde doelen als jij. Controleer ook hun imago. Wanneer ze bijvoorbeeld (recent) negatief in het nieuws zijn gekomen, is het wellicht verstandig om te wachten met een samenwerking of om een andere partner te zoeken. Heb je een partij gevonden waarvan jij denkt dat ze geschikt zijn voor een succesvolle samenwerking, neem contact met ze op. Leg uit wat je doet en waarom je denkt dat BEIDE organisaties baat hebben bij een.
Maak heldere afspraken over de samenwerking en leg deze schriftelijk vast. Hierbij kun je denken aan de doelstellingen die jullie nastreven. De verantwoordelijkheden van elke organisatie en hoe de samenwerking zal worden gepromoot.
Nou ja, nog eentje dan…
Naamsbekendheid vergroten
Samenwerkingen met andere non-profitorganisaties en commerciële bedrijven zijn een geweldige manier om het bereik en de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten. Door sponsordeals te sluiten, gezamenlijke campagnes te voeren, kennis te delen en activiteiten te organiseren, kun je niet alleen meer mensen bereiken, maar ook geld inzamelen voor je missie. Geef je creativiteit de ruimte en wees niet bang om samen te werken. Alleen kun je veel. Samen kun je meer!
Samenwerkingen opstarten vraagt creativiteit, hier vind je nog wat extra inspiratie:
– Luister dit voorbeeld van een waardevolle samenwerking tussen non-profit organisaties
– Volg Shanna voor regelmatige inspiratie
– Plan een inspiratiesessie in met Shanna
0 Reacties op “Naamsbekendheid vergroten van non-profit organisaties”