Is het je wel eens opgevallen dat mensen die op elkaar lijken samenscholen? ANWB stelletjes, groepen Nederlanders aan de Spaanse costa’s… Zelfs bij mensen met huisdieren zie je regelmatig dat ze veel van elkaar weg hebben. Herkenbaar toch?! Dat kan geen toeval zijn. Ik ben er voor je ingedoken.
Het menselijk brein
Onze hersenen bestaan globaal genomen uit drie lagen. Aan de basis ligt ons oerbrein ook wel reptielenbrein genoemd. Daar omheen ligt ons zoogdierenbrein en als laatste toegevoegd, het grootste gedeelte van onze hersenen: het menselijk brein. De processor van ons lichaam. In dit gedeelte van onze hersenen:
– verwerken we razendsnel informatie
– leggen we verbanden
– vindt onze creativiteit plaats
– zit ons vermogen om te plannen
– wordt onze spraak bestuurd en
– ligt de basis van ons rationeel denkvermogen. Toch?
Helaas!
Uit honderden onderzoeken is gebleken dat 95% van ons gedrag bepaald wordt door de instinctieve delen van ons brein die stammen uit de tijd van holbewoners, dinosauriërs en meercellige organisme.
Herkenbaar is veilig
In de tijd van de holbewoners en dinosauriërs zag het leven er heel anders uit. Het was eten. Of gegeten worden. Het oudste gedeelte van onze hersenen is daardoor heel instinctief en primitief ingesteld. Alles wat we ervaren en zien wordt in een fractie van een seconde voorzien van een label. Veilig of onveilig. Wat ervaren we als veilig? Onder veilig verstaat ons brein voorspelbaarheid maar vooral ook dingen die herkenbaar voor ons zijn.
Herkenbaar zijn voor jouw doelgroep
Die instinctieve drang naar veiligheid is precies waarom jij letterlijk op jouw doelgroep wilt lijken. En met jij bedoelen we natuurlijk niet jou specifiek, maar wel de groep mensen die voor en namens jouw organisatie werken. En dan vooral diegene die het gezicht zijn van jouw organisatie. Bestuursleden, ambassadeurs, vrijwilligers…
Representativiteit
Het is niet ondenkbaar dat jouw organisatie te kampen heeft met een vrijwilligerstekort. En dat, wanneer jullie organisatie voornamelijk bestaat uit witte vrouwelijke 50+ers, jullie moeite hebben om aansluiting te vinden bij andere doelgroepen. Jongeren. Mannen. Mensen met een migratieachtergrond et cetera. De oorzaak hiervan kan liggen in een combinatie van aspecten. Maar het feit dat jouw doelgroep zich letterlijk niet herkent in jouw organisatie speelt hier zonder twijfel een belangrijke rol in.
Ommezwaai
Wanneer jij je herkent in het eerder beschreven scenario, dan vraag jij je vast af, hoe gaat we hier verandering in brengen. Het begin heb je net gemaakt. De bewustwording dat jouw organisatie niet representatief is voor jouw doelgroep en dat er verandering moet komen. Voor de vervolgstappen kun je verschillende acties ondernemen.
Kritisch kijken naar jullie aanbod
Sluit jullie aanbod aan op de doelgroep die jullie nu niet aanspreken? Elke doelgroep heeft zijn eigen behoeften, problemen en verlangens. De mogelijkheid bestaat dat er een gat zit tussen wat jullie nu aanbieden en waar jouw potentiële doelgroep naar op zoek is.
Selectieve werving van nieuwe krachten
Personeel, betaald en vrijwillig, staat nog altijd niet in rijen van 3 voor de deur opgesteld. Maar dat betekent niet dat je de eerste die interesse toont hoeft aan te nemen. Je mag gerust kritisch zijn in de selectie van nieuwe arbeidskrachten. Of simpelweg aangeven dat je specifiek op zoek bent naar bijvoorbeeld mensen met een migratie achtergrond of beheersing van een bepaalde taal omdat je jouw doelgroep beter van dienst wilt zijn. Wanneer je dit uitspreekt zullen mensen zich sneller aangesproken voelen en groeit jouw kans op succes.
De uitstraling naar buiten veranderen
Wanneer er nieuwe foto’s en video’s worden gemaakt ontstaat er een uitgelezen kans om iets aan jullie imago te doen. Wie je in de spotlights zet bepaalt mede jullie uitstraling en wie je aanspreekt. Bedenk goed wie je wilt bereiken, wat je als organisatie wilt uitdragen en door wie jouw organisatie vertegenwoordigd wordt.
De nieuwe reclame campagne van Carglass is daar een mooi voorbeeld van. Lange tijd zag je voornamelijk witte mannen van middelbare leeftijd voorbij komen als monteurs. In de nieuwe campagne wordt dit beeld genuanceerd. Mensen met een migratie achtergrond, jongere mensen, vrouwen, mensen die ABN spreken, mensen met een accent…
Veranderingen kosten tijd, wat je in de tussentijd alvast kunt doen is:
– Mijn whitepaper downloaden om meer te leren over hoe het menselijk brein ons gedrag beïnvloed en wat dit voor jouw organisatie betekent
– Mij op LinkedIn volgen
– Een inspiratiesessie inplannen
0 Reacties op “Grote kans dat jij op jouw huisdier lijkt; herkenbaar?”