Als patiëntenvereniging wil je voor zoveel mogelijk mensen met de diagnose toegankelijk zijn. Tegelijkertijd ontlenen verenigingen hun bestaansrecht aan hun ledenbestand. Want zonder leden, geen vereniging. Je zult als non-profitorganisatie verschil moeten maken in iemands leven, wil je mensen verleiden om lid te worden van jouw vereniging. Een manier waarop leden werven succesvoller kan worden, is het bieden van exclusiviteit. Maar hoe doe je dit wanneer je als vereniging niemand wilt uitsluiten?
Wat is exclusiviteit?
Bij het woord exclusiviteit denk je misschien meteen aan een ‘exclusief’ product, of te wel ‘duur’. In dit geval zit exclusiviteit niet in de prijs, maar wel in een aanbod dat uitsluitend toegankelijk is voor een bepaalde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de bonuskaart van Albert Heijn. De basisaanbiedingen zijn voor iedereen toegankelijk. Een aanvullend deel voor mensen met een bonuskaart. En dan heb je nog de persoonlijke aanbiedingen voor mensen die hun bonuskaart hebben geregistreerd én de AH-app gebruiken. In ruil voor inzichten in koopgedrag, kunnen mensen extra (persoonlijke) aanbiedingen krijgen. Zo biedt AH exclusiviteit om klanten aan zich te binden, zonder het aanbod te beperken voor mensen zonder bonuskaart.
Hoe kun je als (patiënten)vereniging of stichting exclusiviteit aanbieden aan leden zonder mensen uit te sluiten? Ik geef je graag vijf voorbeelden van manieren waarmee leden werven succesvoller kan worden, zonder je principes aan de kant te hoeven zetten.
1. Sneak previews en primeurs
De websites van patiëntenverenigingen staan vol met waardevolle informatie over medicatie, behandelingen, onderzoeken en leven met de diagnose. Zo ook die van jou, toch? En met deze informatie wil je met zoveel mogelijk mensen helpen om te gaan met hun diagnose. Toch kun je leden een voordeel bieden zonder anderen te benadelen. Bijvoorbeeld door hen een sneak preview te geven, je weet wel zoals in de bioscoop. Je geeft mensen toegang tot de nieuwste content voordat deze beschikbaar wordt gesteld aan het grote publiek. Dit kan je doen door de content tijdelijk met een wachtwoord te beveiligen of door de content eerst te delen via een nieuwsbrief alleen voor leden.
Daarna stel je de informatie alsnog beschikbaar voor al je website bezoekers. Voor veel mensen in relevante en actuele informatie een belangrijke motivatie om lid te worden van een patiëntenverenigingen. Sneak previews van de laatste actualiteiten kunnen een positief effect hebben op leden werven.
2. Voorverkoop
Als patiëntenvereniging organiseer je lotgenotencontact, informatiebijeenkomsten, lezingen, webinars etc. Hiervoor moeten mensen zich inschrijven of misschien wel een (gratis) kaartje kopen. Je kunt ervoor kiezen om leden als eerste de kans te geven om een ticket of deelnamebewijs te laten bemachtigen voordat niet-leden dit kunnen doen. Zo hebben jouw leden eerste keus en een grotere kans om deel te kunnen nemen voordat alle plekken bezet zijn. Dit werkt extra effectief wanneer er slechts een beperkt aantal beschikbare plaatsen zijn.
3. Leden werven door voorrang te bieden
Een andere manier om leden een vorm van exclusiviteit te bieden is het geven van voorrang bij deelname aan activiteiten. Je stelt de activiteit open voor iedereen die wil deelnemen, maar leden krijgen hierbij voorrang op niet-leden. Wil je zeker weten dat je kunt deelnemen aan de activiteit? Dan kun je lid worden van de vereniging of stichting. Hierbij sluit je niemand uit en ervaren leden voordeel uit hun lidmaatschap.
4. Doe als Albert Heijn
Uiteraard wil je het liefst leden werven die vanuit hun intrinsieke motivatie lid worden van jouw vereniging. Die jouw missie en visie vanuit hun hart steunen. Toch zijn er mensen die gestimuleerd worden tot actie wanneer ze het in hun portemonnee voelen. Als patiënt kom je vaak voor extra kosten te staan door bijvoorbeeld (medische) behandelingen, hulpmiddelen of speciale voeding. Dit kan aardig in de papieren lopen. Wanneer je als patiëntenvereniging korting kunt bieden bij (web)winkels help je jouw leden financieel en geef je mensen een extra stimulans om lid te worden van jouw organisatie.
Zorg er wel voor dat dit niet het enige en belangrijkste voordeel is om lid te worden. Doe je dit niet, dan ben je leden snel kwijt zodra deze korting onverhoopt komt te vervallen. Korting bieden op deelname aan jouw eigen activiteiten of een vergoeding vragen voor deelname aan alleen niet-leden kan een andere vorm zijn van het bieden van exclusiviteit zonder mensen uit te sluiten.
5. Uitgebreidere dienstverlening
Belangenbehartiging, informatievoorziening en lotgenotencontact zijn de belangrijkste pijlers van patiëntenverenigingen. Ook voor andere verenigingen geldt dat je vaste pijlers hebt waar jij je voor in zet. Ongeacht of mensen lid zijn van jouw organisatie. Je kunt aanvullende of uitgebreidere diensten bieden voor leden in ruil voor hun loyaliteit en steun. Dit kan een coach call zijn met een professional. Of bijvoorbeeld een besloten (facebook) groep waar mensen deel van uit kunnen maken voor het uitwisselen van informatie of lotgenotencontact. Laat vooral je creativiteit gaan, houdt wel jouw doelgroep in gedachten. Waar zijn zij goed meegeholpen?
Leden werven met exclusiviteit
Welke vorm van exclusiviteit je ook kiest, zorg ervoor dat deze aansluit bij de intrinsieke motivatie van jouw (potentiële) leden om lid te worden. Een sneak preview op nieuwe content zal niet werken wanneer mensen voornamelijk lid worden voor het vinden van lotgenotencontact. Kijk dus goed naar wat mensen nodig hebben en zoeken bij jouw organisatie. Probeer dit niet in te vullen, maar vraag het mensen rechtstreeks. Waarom ben je lid van onze organisatie? Vraag ook goed door. Veelal zit er een diepere motivatie onder het eerst gegeven antwoord.
“Hulp nodig bij leden werven en het bieden van waardevolle exclusiviteit? Plan dan een inspiratiesessie in.”
— Shanna Hillebrand, Groeiend Succes
0 Reacties op “5 tips voor leden werven met exclusiviteit”