Goeeeeeeeeeeeeeeedenavond!
Ik waan me Gaston sinds ik afgelopen februari ook voor Stichting Nationaal Fonds Tegen Kanker aan de slag ben. Alleen de gouden envelop en televisiecamera missen nog. Want kort door de bocht… ik mag ‘geld weggeven’.
Nou, loop ik niet rond met een grote gouden cheque, maar ik mag wel centra voor leven met en na kanker benaderen om te kijken of ze een actie willen organiseren waarmee ze geld inzamelen voor hun eigen centrum. Zodat het NFtK tot de eerste 10.000k aan donaties kan verdubbelen. Scheelt niet veel toch?
En dat is nodig, want keer op keer blijkt dat geld inzamelen hard nodig is en de begroting een prangend vraagstuk is en blijft bij veel van deze centra en andere ANBI-organisaties.
Geld inzamelen
Als goed doel ben je volledig financieel afhankelijk van sponsoring, donaties, subsidies en fondsen. En net als menig ander goed doel zal ook jouw begroting elk jaar weer kielekiele zijn. Grip houden op de cijfers is een constant aandachtspunt. Want een gebrek aan geld betekent automatisch minder impact. Subsidies en fondsen vormen vaak een belangrijke basis voor de begroting. Maar hier volledig op vertrouwen is risicovol. Want wat als hier flink in wordt gesneden komend jaar of als ze helemaal komen te vervallen? Wat dan? Daarom is het belangrijk om ook zelf actief aan de slag te gaan met geld inzamelen voor jouw organisatie.
Geld inzamelingsacties
Wekelijks voer in gesprekken met organisaties en blijkt dat geld inzamelen een moeilijk onderwerp is. Het vraagt om mankracht, tijd en geld. “Precies die drie dingen die niet in overvloed aanwezig zijn en daarom blijven fondsenwervende acties vaak op de plank liggen”. Herken je het? Eerder schreef ik al een artikel over de eerste twee heikele onderwerpen. Deze lees je hier. Vandaag kijken we samen naar het laatste onderwerp, want hoe financier je jouw geldinzamelingsactie?
Financiering van geld inzamelingsacties
Laten we niet naïef zijn, gratis een inzamelingsactie organiseren bestaat niet. En dat hoeft natuurlijk ook niet, zolang de kosten maar in balans zijn met de opbrengsten. En daar zit de crux, besparen op de kosten. Laat ik hier nou een aantal ideeën over hebben!
Vijf manieren om efficiënt én effectief geld in te zamelen
#1 Draaiboeken opvragen bij andere organisaties
Jouw organisatie is niet de eerste (en niet de laatste) met aandacht voor geld inzamelen. Er zijn je al verschillende organisaties voor gegaan die met succes een actie hebben georganiseerd. Omdat ze niet steeds opnieuw het wiel willen uitvinden, worden er draaiboeken gemaakt. Zodat hetzelfde evenement volgend jaar met meer gemak en efficiëntie kan worden georganiseerd. Tenzij je in dezelfde plaats en vijver vist, willen organisaties vaak met plezier hun ervaringen met je delen. Heb je een event gezien wat je graag ook voor jouw stichting of vereniging wilt organiseren? Vraag dan eens het draaiboek op. De kans is groot dat ze hun ervaringen met geld inzamelen en het draaiboek met liefde aan je geven.
#2 Eventnaam laten sponsoren
De Amstel Gold Race, Keuken Kampioen Divisie en de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix… je hebt er vast wel eens van gehoord. Het vernoemen van een event naar de hoofdsponsor levert de sponsor veel zichtbaarheid op en jouw organisatie in ruil daarvoor geld. Een echte win-win situatie. Bedenk wel dat de reputatie van de sponsor afspiegelt op jouw organisatie. Kijk dus kritisch naar welk bedrijf je hiervoor benaderd. Je wilt niet dat de samenwerking afbreuk doet aan het imago en de reputatie van jouw organisatie.
#3 Sponsoring in natura
Waar denk jij aan bij sponsoring? Waarschijnlijk aan het inzamelen van geld. Niet gek, want dit is de meest voorkomende, maar niet de enige, manier. Financiële sponsoring is een fijne manier van geld inzamelen maar hiermee is jouw actie of event nog niet gerealiseerd. Veel organisaties vergeten het weleens, of durven de vraag niet te stellen, maar sponsoring kan ook in natura. Bedrijven en organisaties die je ondersteunen door het beschikbaar stellen van mankracht, diensten of materialen. Wist je dat bedrijven sneller geneigd zijn om te sponsoren in natura dan met financiële middelen? Maar dan moet je de vraag wel aan ze stellen natuurlijk.
#4 Snijden in de kosten
Niet elk bedrijf kan of wil je financieel of in natura sponsoren. Maar daar houden de opties niet op. Ook in deze situatie kan “een nee, het begin zijn van een ja” zoals mijn goede vriendin en collega-ondernemer Linda Graanoogst altijd zegt. Want volledige sponsoring lukt misschien niet, maar wellicht kunnen diensten of producten wel tegen kost- of inkoopprijs worden geleverd. Zo besparen jullie allebei op de kosten.
#5 Uitbesteden van geldinzameling
Je hoeft het geld inzamelen niet altijd zelf te doen. Bedrijven, zeker sportieve ondernemingen, vinden het vaak leuk om een evenement te organiseren waarmee ze geld inzamelen voor het goede doel. Sportscholen die een challenge organiseren, padelclubs die een toernooi op touwen zetten of docenten die clinics geven. Niet alleen is het een hele eer wanneer ze dit ten gunste van jouw stichting of vereniging doen. Maar het scheelt je ook nog eens veel arbeid.
Je kunt wachten totdat zij jou benaderen of… je trekt zelf de stoute schoenen aan. Wie in jouw netwerk zou hiervoor openstaan?
Heb je ideeën gekregen om binnenkort een actie te organiseren om geld in te zamelen? Wil je ze tegen het licht houden met mij of heb je aanvullende hulp nodig? Neem dan contact op.
In de tussentijd waan ik me nog even Gaston zonder gouden envelop en ga ik opzoek naar nieuwe centra voor het NFTK. Elke keer dat ik de telefoon pak om een centrum te benaderen moet ik me weer bedwingen om niet te beginnen met: “Goeeeeeeeeeeeeedenavond!”
Of zal ik de volgende keer toch…
0 Reacties op “Efficiënt en effectief geld inzamelen”