Non-profitorganisaties werken hard aan hun zichtbaarheid en naamsbekendheid. Jij toch ook? Ze zijn actief op sociale media, versturen persberichten of organiseren evenementen. Maar wat levert dit uiteindelijk op? Vaak ontbreekt het aan structuur en een strategie om de vergrootte zichtbaarheid om te zetten in concrete resultaten, zoals donaties, leden, vrijwilligers of sponsoren.
(Media-)aandacht krijgen is één ding, mensen overtuigen en betrekken bij je missie een ander. In dit artikel lees je hoe vergrootte zichtbaarheid bij kan dragen aan de impact van jouw organisatie.
Wat is publiciteit en waarom is het belangrijk?
Publiciteit betekent dat jouw organisatie onder de aandacht komt bij een breed publiek. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via krantenartikelen, podcasts, interviews op de radio of een artikel in een magazine. Het geeft mensen de kans om jouw organisatie te leren kennen. En kan een start zijn van een relatie met potentiële donateurs, nieuwe vrijwilligers en mogelijke samenwerkingspartners.
Als non-profit organisatie wil je niet alleen bekendheid, maar vooral impact creëren. Door regelmatige media-aandacht, bouw je aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Mensen zijn sneller geneigd om te doneren of vrijwilliger te worden als ze je naam vaker tegenkomen en een duidelijk beeld hebben van waar jouw organisatie voor staat en jullie activiteiten.
(Media-)aandacht alleen niet genoeg
(Media-)aandacht alleen is geen doel. Het moet wel iets opleveren voor jouw organisatie. Het beoogde resultaat kan variëren van bewustwording creëren tot het werven van nieuwe donateurs en leden. Het is belangrijk om dit resultaat vooraf helder te hebben. Zodat je mensen een duidelijke vervolgstap kunt aanbieden wanneer je hun aandacht hebt gevangen.
Vervolgens kun je bepalen hoe, wanneer en met welke boodschap je aandacht gaat vragen voor jouw organisatie. Én hoe de vervolgstap voor jouw doelgroep eruit moet gaan zien. Het is belangrijk dat het voor de mensen duidelijk is wat je van hen verwacht en hoe ze dit kunnen doen. Zorg er ook voor dat ze makkelijk contact met je kunnen opnemen of een bijdrage kunnen leveren.
Voorbereiden op succes
Wanneer je actief een groter publiek probeert te bereiken, moet jouw organisatie voorbereidt zijn op succes. Je hebt geen garantie over of en zo ja hoe jouw boodschap wordt opgepakt. Of wat de impact zal zijn. Maar wanneer je plan slaagt, is het belangrijk dat je instaat bent om de aandacht om te zetten in impact. Dit begint met een duidelijke infrastructuur. Zorg ervoor dat je website bijgewerkt is, met een heldere navigatie en een duidelijke en uitnodigende call-to-action, zoals een knop om direct te doneren of lid te worden. Of zelfs voorzien is van een specifieke landingspagina waar je mensen naar toe leidt.
Ook jij en je collega’s moeten voorbereid zijn op succes. Zorg dat iedereen op de hoogte is van de lopende acties en de mogelijke ‘gevolgen’ hiervan. Is er tijd om de extra telefoongesprekken, e-mails en aanvragen op te vangen? En weet iedereen hoe ze hiermee moeten omgaan? Een goed getrainde vrijwilliger of medewerker die snel en persoonlijk reageert, kan het verschil maken tussen een verloren kans en een nieuwe fan van jouw organisatie.
Resultaten meten
Na al je inspanning wil je weten wat het jouw organisatie heeft opgeleverd. Is bereikt wat jullie wilde bereiken? Of moet er wellicht ergens bijgeschaafd worden? Het meetbaar maken van de extra aandacht helpt je om dit inzichtelijk te maken.
Een manier om dit te doen is door te kijken naar de toename in websitebezoeken, aantal aanmeldingen en bereik of aantal volgers op jouw sociale mediakanalen. Als je bijvoorbeeld na een artikel in de krant, een podcast of ander interview merkt dat meer mensen je website bezoeken of een donatie doen, weet je dat het werkt. Zorg er dus voor dat je deze data registreert en je een nulmeting of ijkpunt hebt. Zodat je de behaalde resultaten goed inzichtelijk kunt maken.
Sociale media bieden veel mogelijkheden om resultaten te meten. Je kunt bijvoorbeeld bijhouden hoeveel mensen een bericht te zien hebben gekregen, welke interactie er is geweest, hoeveel nieuwe volgers en profielbezoeken je hebt gekregen.
Benutten van jouw zichtbaarheid
Publiciteit kan een krachtig middel zijn voor non-profitorganisaties zoals die van jou. Maar het vereist wel een doordachte aanpak. Door een duidelijk plan te hebben en met een helder doel voor ogen, vergroot je niet alleen de zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw organisatie. Maar werk je ook actief aan meer impact en jullie groeiend succes.
Nieuwsgierig naar voorbeelden van groeiend succes? Kijk dan eens naar de resultaten van bijvoorbeeld het Nationaal Fonds Tegen Kanker en Borstkankervereniging Nederland.
Wil jij dit ook? Neem dan contact met mij op of maak alvast een connectie op LinkedIn.
0 Reacties op “Van publiciteit naar meer impact; zo verzilver je jouw zichtbaarheid”