Als non-profit organisatie mag je, in mijn ogen, slechts tot een bepaald niveau afhankelijk zijn van externe financiële middelen. Subsidies en fondsen kunnen onzeker zijn. Bedragen kunnen worden verlaagd, subsidies geschrapt en aanvragen worden afgewezen. Wanneer jouw organisatie hier volledig van afhankelijk is kan de continuïteit op het spel komen te staan.
Niet voor niets krijgen kleine commerciële bedrijven het advies om voor maximaal 70% van hun omzet afhankelijk te zijn van één opdrachtgever. Hoe minder je afhankelijk bent van anderen, des te meer je in controle bent over jouw organisatie. In dit artikel lees je meer over het maximaliseren van de opbrengst wanneer jullie een inzamelingsactie starten. Maar een inzamelingsactie is niet alleen belangrijk voor de inkomsten van jouw organisatie…
Een inzamelingsactie starten kost tijd, kostbare tijd. Daarom is het extra belangrijk om de opbrengst van elke activiteit te maximaliseren. Bijna dagelijks heb ik contact met organisaties over hun inzamelingsacties en veelal blijkt dat de activiteiten uitsluitend gericht zijn op slechts 1 inkomstenbron. En dat is zonde, want het kan zomaar zijn dat je geld laat liggen…
Een inzamelingsactie starten
Zodra je begint met het bedenken van een activiteit voor de inzamelingsactie die je wilt gaan starten, is het belangrijk om meteen goed te kijken naar verschillende manieren waarop er geld ingezameld kan worden met de actie. Dit helpt om zoveel mogelijk op te halen met jouw actie of er toch nog een succes van te maken als een van de geldstromen minder opbrengt dan verwacht.
Combineren van geldstromen
Goed, we zijn het erover eens dat je zoveel mogelijk geld op wilt halen met de inzamelingsactie die je gaat starten. Laten we eens kijken naar enkele geldstromen die geld op kunnen leveren rondom het event.
Inschrijfgeld
Het meest voor de hand liggende, maar vaak niet toegepaste, inkomstenbron is inschrijfgeld. Ook wel startgeld genoemd. Een inkomstenbron die door veel grote evenementen, denk bijvoorbeeld aan sporttoernooien, wordt toegepast. Mensen of teams betalen een bedrag om te kunnen deelnemen aan de activiteit. Dit heeft twee voordelen.
1) De activiteit levert sowieso geld op
2) Mensen die betaald hebben om deel te nemen, komen sneller opdagen.
Je kunt hier een vast bedrag voor hanteren (al dan niet per doelgroep, afstand etc.) of een vrijwillige donatie vragen aan de deelnemers. Dit kan een persoonlijke keuze zijn. Mijn advies is om, hier zijn uiteraard uitzonderingen op, een vaste prijs te hanteren voor het startgeld.
Donaties
Niet iedereen die betrokken is bij jouw organisatie kan deelnemen aan de activiteit. Of dit nu is omdat ze die dag al andere plannen hebben of fysiek niet in staat zijn om deel te nemen. Dit betekent niet automatisch dat mensen niet willen bijdragen aan de actie. Benadruk dat het ook mogelijk is, indien mensen niet kunnen deelnemen, om te doneren. Maar vergeet ook niet de mensen die wél deelnemen. Meer dan eens is gebleken dat mensen die deelnemen aan een activiteit en hiervoor startgeld hebben betaald, óók bereidt zijn om een aanvullende vrijwillige donatie te doen.
“Mensen die fysiek niet kunnen deelnemen aan de activiteit maar wel willen bijdragen, kunnen interesse hebben om te assisteren bij de organisatie van het evenement. Geef het aan als je nog mensen nodig hebt en hoe zij contact op kunnen nemen.“
Een upsell
Je hebt ongetwijfeld wel eens iets besteld bij een grote webshop. Is je in het koopproces wel eens iets opgevallen?
Nadat je een product in het winkelwagentje hebt gestopt, krijg je nog andere producten of diensten aangeboden gerelateerd aan het product dat je wilt gaan kopen.
Bijvoorbeeld:
Je koopt een setje oplaadbare batterijen, grote kans dat je gevraagd wordt of je er een oplader bij wilt hebben. Of wellicht wordt er je een actie aangeboden met een groter pakket batterijen tegen een aantrekkelijke prijs. Zo proberen webshops je te verleiden om extra geld uit te geven door je interessante en voor jou relevante aanbiedingen te doen. Zie je waar ik naar toe wil?
Dit kun je ook doen met jouw actie!
Stel je organiseert een padeltoernooi (de snelst groeiende sport van Nederland op dit moment). Mensen moeten zich hiervoor aanmelden en inschrijfgeld betalen. Voordat ze gaan betalen kun je ze nog een aantrekkelijk aanbod doen om ze te verleiden om extra geld uit te geven. Geld dat ten goede komt aan jouw organisatie.
Maar hoe doe je dat?
Iemand die padel speelt heeft, onder andere, een racket, ballen, een drinkfles en geschikte kleding nodig. Spullen die je in natura kunt laten sponsoren door sportwinkels of bedrijven, om vervolgens aan te bieden tijdens het verkoopproces (bijvoorbeeld in een webshop). Tip: Bespreek dit wel duidelijk van tevoren met de sponsor! Dit is slechts een voorbeeld. Laat je creativiteit vooral de vrije loop wanneer je een inzamelingsactie start.
Sponsorgeld
Je kunt met je event op meerdere manieren sponsorgeld ophalen. Natuurlijk kun je jouw event of een podium (of iets dergelijks) laten sponsoren door een bedrijf door het toekennen van de bedrijfsnaam aan dat deel van het event. Ook kun je bedrijven laten sponsoren in ruil voor een tegenprestatie in een andere vorm. Deelnemers aan jouw activiteit kunnen zich aanvullend ook laten sponsoren.
Dit werkt goed omdat de geefvraag gesteld wordt van persoon tot persoon. En door een bekende. Hierdoor is de gunfactor hoger en is er een hogere drempel om nee te zeggen. Waardoor mensen sneller geneigd zijn om te doneren. Wat vervelend nou 😉.
Inzamelingsactie starten met maximale opbrengst
Het combineren van verschillende geldstromen is dus een slimme manier om zo veel mogelijk rendement te halen uit je inspanningen. Dit vraagt wel om een goed ingeregeld proces en infrastructuur. Heb je een organisatie die actief is binnen de oncologie? Staat voeding, beweging of psychosociaal welzijn centraal bij wat je doet? Dan kan ik je hier misschien wel bij helpen. Stuur dan een e-mail of neem op een andere manier contact op.
Heb jij al ideeën hoe je dit de volgende keer gaat toepassen wanneer jullie een inzamelingsactie starten? Eerder liet ik al doorschemeren dat het starten van een inzamelingsactie meer voordelen heeft dan alleen het financiële gewin. Benieuwd wat dit is? Lees dan nog even verder.
Waarom een inzamelingsactie starten meer betekent dan geld ophalen?
Een gebrek aan naamsbekendheid, zichtbaarheid en daarmee bereik en impact is naast de financiële middelen, hét grootste probleem van de meeste non-profit organisaties. Desondanks worden niet altijd alle middelen benut die je als organisatie tot je beschikking hebt. Dat is deels te verklaren door een gebrek aan mankracht en deels aan een gebrek aan de benodigde kennis en ervaring. Een van de middelen die nog veelte vaak vergeten of onvoldoende wordt benut is free publicity.
Free publicity benutten
Free publicity is media-aandacht voor een product, persoon of organisatie zonder hiervoor te hoeven betalen. Wanneer je een inzamelingsactie start is dit een uitgelezen kans op meermaals aandacht te krijgen voor jouw organisatie in de lokale en regionale media. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Redacties hebben het druk en krijgen dagelijks honderden berichten binnen. Dit maakt het extra belangrijk dat jij jouw persbenadering professioneel aanpakt om de kans op publicatie te vergroten.
Wil jij een inzamelingsactie starten? En heb je hulp nodig bij de organisatie en promotie van het event? Plan dan meteen een inspiratiesessie in.
0 Reacties op “Inzamelingsactie starten met maximale opbrengsten (plus bonus advies)”