Je denkt misschien dat jouw organisatie de held is in jullie verhaal. Sorry dat we je meteen uit die droom halen. Maar dat ben je niet. Echt niet. Wanneer jouw organisatie centraal staat bij wat jullie doen en in de boodschap die jullie naar buiten brengen, zul je zien dat je lang niet de impact maakt die je wilt en zou kunnen maken. Waarom? Omdat alles wat je doet en zegt om jouw doelgroep moet draaien. Je kan dus niet zonder het bepalen van jouw doelgroep en een gedegen doelgroep analyse.
Hoever je daarin moet gaan? Ver! Je herkent het vast wel. Je belt een organisatie op met een vraag of een probleem dat je hebt ervaren met hun product of dienstverlening. Al snel krijg je reacties als: “Ik hoor u, maar ik kan helaas niets doen. Ik heb geen bevoegdheid om… Het systeem kan niet… ” Of te wel de organisatie is zo ingericht dat de processen hen zo min mogelijk arbeid en geld kosten. Wat dit voor gevolgen heeft voor de doelgroep, jij, zijn ze uit het oog verloren. Het resultaat is dat jij niet geholpen bent met jouw probleem en met een gefrustreerd en geïrriteerd gevoel blijft zitten. Iets met de plank misslaan…
Laat de borstklopperij achterwege
Jouw doelgroep heeft een probleem en daar willen ze vanaf. Zo snel, simpel en efficiënt mogelijk. Ze zijn dan ook op zoek naar iemand die hun probleem kan oplossen zodat zij verder kunnen met hun leven. Dat jij de oplossing hebt en daarmee hun probleem kunt oplossen is fijn. Maar op borstklopperij, hoe terecht dit misschien ook is, zitten ze niet te wachten. Waar zitten ze dan wel op te wachten?
De verlangens van jouw doelgroep
Wanneer je de problemen van jouw doelgroep analyseert, kun je het verlangen doorgaans terug herleiden naar hele basale zaken als rust, zingeving, (financiële) vrijheid, veiligheid… Je hebt misschien wel eens van de Piramide van Maslow gehoord. Hoe oud en uitgekauwd deze theorie ook lijkt, toch is hij in 2023 nog steeds relevant. De basisprincipes van het geluk en welzijn van de mensheid zijn nog altijd hetzelfde. Al lijkt dit soms wat vertroebeld.
Waarom je een doelgroep moet bepalen
In welke mate jouw producten en diensten aansluiten op de problemen, behoeften en verlangens van jouw doelgroep, bepaald jouw succes, jouw impact. Wanneer je jouw doelgroep de held maakt van jouw verhaal, van jouw organisatie, zullen zij zich gezien en gehoord voelen. Maar vooral echt door jou geholpen kunnen worden en het vertrouwen hebben dat je erin zult slagen om hun problemen op te lossen. En in hun verlangens te voorzien.
Kritische blik
Klinkt leuk, maar hoe ziet dit er in de praktijk dan uit? Het begint met bepalen van jouw doelgroep en deze door en door te leren (en je ego op je nachtkastje laten liggen). Wie zijn ze, wat is hun probleem, waar verlangen ze naar, hoe gedragen zij zich en hoe kan je hen bereiken. Zodra je dit inzichtelijk hebt, kun je kritisch naar elk proces, product en elke dienst van jouw organisatie kijken. Stel jezelf daarbij steeds de vraag: Hoe draagt dit bij aan de oplossing en beleving van mijn klant?
Adder onder het gras
Veel organisaties beweren hun doelgroep duidelijk te hebben bepaald en precies te weten wat hen beweegt. Veel van de antwoorden die zij geven op inhoudelijke vragen blijken gebaseerd te zijn op hun eigen referentiekader en aannames. De bepaling van de doelgroep is niet tot stand gekomen op basis van input van de doelgroep zelf. In een ideale wereld zou het kunnen zijn dat het plaatje wat er is geschetst klopt. In de realiteit blijkt vaak dat je er meer naast zit dan je denkt. Wil je zeker weten dat wat je doet en hoe je het doet aansluit bij jouw doelgroep? Ga dan met ze in gesprek. Alleen zo kun je een doelgroep analyse opstellen die een gedegen basis legt voor jouw organisatie.
Jouw doelgroep bepalen
Het is nooit te laat om jouw doelgroep te bepalen en een gedegen doelgroep analyse uit te voeren. Zelfs als je al aardig bezig bent, biedt het toegevoegde waarde. In het ergste geval bevestigd het dat wat je al wist klopt, in het beste geval steek je er iets van op. Met de nieuw verkregen informatie kun je het succes, de impact van jouw organisatie nog verder vergroten. Maar pas op! Gebruik uitsluitend verifieerbaar en meetbare data en ga niet uit van je eigen gevoel en referentiekader. Zoals een bekende van mij altijd zegt (pardon my French): “assumption is the mother of all fuck ups”.
Speciaal voor non-profit organisaties als die van jou, heb ik een waardevolle en praktische tool ontwikkeld om tot een gefundeerde doelgroep analyse te komen.
* Bron uitgelichte afbeelding: by rawpixel.com on Freepik
0 Reacties op “Doelgroep bepalen; jij bent niet de held!”