Doelgroep Analyse

Het door en door kennen van jouw doelgroepen zorgt ervoor dat je met meer gemak impact maakt op de maatschappij. Hoe goed ken jij jouw doelgroepen?

Hi Wereldverbeteraar!

De wereld aan het einde van de dag weer net iets mooier achterlaten. Dat is waar je elke dag het huis voor uit gaat. Jullie organisatie is dé expert op jullie vakgebied. En jullie hebben al mooie doelen weten te bereiken. Maar het grote groeiend succes, de echte impact blijft nog uit. Je wéét dat er nog veel meer potentie in jullie organisatie zit.

Evenementen en activiteiten zijn niet volgeboekt. Er is een structureel tekort aan vrijwilligers. En ook sponsoren, donateurs en stakeholders staan nog altijd niet in rijen van drie opgesteld.

Zeg eens eerlijk, hoe erg frustreert het je?

Stel je eens voor:

Je doet de deur van jullie locatie open en een golf van geluid spoelt zachtjes over je heen. Je hoort overal mensen in gesprek en ziet jullie vrijwilligers druk in de weer. Wanneer je op je werkplek jouw agenda bekijkt, zie je diverse afspraken staan met potentiële sponsoren en samenwerkingspartners. Jullie organisatie is een groeiend succes!

Hoe voelt dat?

Wat zou het voor jou betekenen als deze scene waarheid wordt?

Wat zou het resultaat zijn voor de maatschappij als jullie dit voor elkaar weten te krijgen? Als jullie non-profit organisatie niet alleen goed loopt, maar jullie zelfs kunnen uitbreiden. Meer activiteiten. Meer vrijwilligers… Misschien zelfs een eigen/extra locatie openen. Verschijnt er al een glimlach op je gezicht nu je aan dit vooruitzicht denkt? Ja, hè?!

Rome is ook niet op een dag gebouwd, maar het kan waarheid worden.

Als bovenstaande situatie past wat jij voor ogen hebt voor jouw organisatie en wil het maar niet lukken. Dan kan het zijn dat jullie je doelgroepen nog niet helder hebben geformuleerd.

Het opstellen van een doelgroep analyse is het begin van jullie groeiend succes.

Je doelgroepen zijn de basis voor álles in jouw organisatie. Tenminste, dat zouden ze moeten zijn. Hun situatie, angsten en verlangens, hun beslissingsproces, waar ze actief zijn… Wanneer jouw aanbod, je manier van communiceren of de kanalen die je hiervoor gebruikt niet aansluiten bij jouw doelgroepen… Dan zul je ervaren dat het niet lukt om activiteiten ‘volgeboekt’ te krijgen. Om voldoende vrijwilligers aan te trekken en om vertrouwen op te wekken bij fondsen en mogelijke samenwerkingspartners.

Een gefundeerde doelgroep analyse geeft je onder andere inzicht in wie zij zijn, wat hen beweegt en wat hun behoeften zijn.

Zodra je jouw doelgroepen door en door kent, kun je elke beslissing en elke actie die je als organisatie maakt heel bewust én doelgericht maken. Je weet jullie boodschap onder de aandacht te krijgen van en interesse te wekken bij ze. Wat resulteert in meer bezoekers, leden, vrijwilligers en donateurs. Zelfs het aangaan van nieuwe samenwerkingen zal je makkelijker afgaan.

Speciaal voor non-profitorganisaties heb ik een praktische tool ontwikkeld, die je zonder voorkennis, kunt gebruiken om tot een waardevolle en goed toepasbare doelgroep analyse te komen. Een buyer persona, misschien heb je de term al eens voorbij horen komen.

Over Shanna

Al ruim 15 jaar werk ik als ondernemer en heb ik diverse ondernemingen gehad. In die tijd heb ik mij onder andere gespecialiseerd in marketing, communicatie en ‘klantenservice’.

Ik zet deze kennis en ervaring in als Pokon voor non-profit organisaties. Een GroeiStimulator. Ik help stichtingen en verenigingen om hun impact en zichtbaarheid te vergroten. Zodat de wereld steeds mooier wordt, dankzij hun groeiend succes.

‘Helpen’ kun je invullen als: het meedenken en werken aan een duidelijke boodschap en herkenbaar beeld naar de buitenwereld. Dat doe ik voor je. Maar ik ben ook je kritische sparringpartner die  je helpt je organisatie verder te ontwikkelen. Het een kan nou eenmaal niet zonder het ander.

Maar genoeg over mij.

Ben jij klaar met de beperkte impact die jouw organisatie nu maakt? Heb je grote ambities waar je extra expertise bij wilt inzetten om die waar te maken?

I’m your man ????.

Weten wie er verder schuilt achter die herkenbare lach: lees verder.

Wordt het tijd om een goede doelgroep analyse te maken? Zodat jullie met een kritische blik naar jullie organisatie kunnen kijken om nog meer van waarde te kunnen zijn. Zijn jullie klaar voor groeiend succes?

Ga dan aan de slag met de speciaal voor jullie ontwikkelde tool om jullie doelgroep analyses op te stellen.

Practicalities:

      • Wat: PDF document inclusief handleiding en eenmalige 30 minuten durende introductiesessie.
      • Hoe: per e-mail
      • Wanneer: binnen 1 werkdag na ontvangst van de betaling
      • Jouw investering: eenmalig € 297,00

Waar mag ik de factuur en tool naar toe sturen?