Praten over geld doen we als nuchtere Nederlanders niet graag. Voor non-profitorganisaties is fondsenwerving wel een onderwerp waar bijna dagelijks aandacht aan wordt besteed. Want hoe kom je aan geld om de activiteiten te financieren waar jij jouw impact mee maakt. Op die vraag bestaat geen eenduidig antwoord, maar er is mij wel iets opgevallen.
Vacatures voor fondsenwerving
De strategie die ik regelmatig tegenkom bij organisaties die moeite hebben met fondsenwerving, is het uitbreiden van het team dat verantwoordelijk is voor het binnenhalen van de munten. Het internet wordt dan ook overspoelt met vacatures voor fondsenwervers. Uiteraard heb je mensen nodig die zich specifiek vastbijten in dit onderwerp. In plaats van het team uit te breiden, is het misschien verstandiger om je af te vragen waarom het zo lastig is om donateurs te werven.
Synergie
Veel ngo’s hebben hun organisatie vrij traditioneel ingericht. Een afdeling voor evenementen. Een afdeling voor de communicatie. Eentje gericht op het werven en begeleiden van vrijwilligers. Een apart team voor de fondsenwerving… Natuurlijk heb je specialisten nodig, maar de kracht van jouw organisatie zit hem in de synergie, de eenheid en kracht, die ontstaat wanneer de afdelingen goed op elkaar zijn afgestemd. Eigenlijk werkt het net als een recept. Losse eidooiers, olie, zout, citroen, peper en mosterd zijn los van elkaar niet de lekkerste ingrediënten. Maar voeg je ze samen, dan krijg je de meest populaire saus van Nederland: mayonaise.
Samenspel
Het succes van het recept is volledig afhankelijk van het samenspel van de ingrediënten. Dit is niet anders voor fondsenwerving. Fondsenwerving wordt niet succesvoller door alleen vaker de vraag te stellen of mensen geld willen doneren. Er is meer nodig om vaker en vooral structureel het antwoord ‘Ja’ te krijgen op deze vraag. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten alle radartjes binnen jouw organisatie op elkaar worden afgestemd met de input van alle specialisten die je in huis hebt.
Het recept voor succesvolle(re) fondsenwerving
De ingrediënten:
- Een mespuntje voor wat, hoort wat (wederkerigheid)
- Een scheutje consistentie
- Een snufje FOMO (sociale bewijskracht)
- Een eetlepel sympathie
- Een kopje autoriteit
- Een kilo schaarse groente (schaarste) en
- Een eidooier (emulgator of eenheid)
De ingrediënten zijn het beginpunt van een succesvol recept en hebben ieder hun eigen rol binnen het grotere geheel. In de whitepaper “het recept voor groeiend succes voor non-profitorganisaties” leggen wij, begeleidt door praktische voorbeelden, duidelijk en toepasbaar uit wat de rol is van de ingrediënten binnen jouw organisatie.
0 Reacties op “Wat hebben fondsenwerving en mayonaise gemeen?”