Marketing heeft een mysterieus imago. Het zou duur, ingewikkeld en tijdrovend zijn. Dat hoeft het niet te zijn. Ok, complex kan het soms best zijn. Maar wat al die marketing goeroes, influencers en instagram experts jou niet vertellen is dat er ook zoiets bestaat als marketing zonder fratsen. Hartstikke gratis. Super simpel. En meer dan effectief. Oh en je hebt het al in huis! Wait whaaaaaat?! Yes, je hebt het al in huis. Lees snel verder om te weten te komen over welk marketingmiddel ik het heb die jouw non-profit organisatie echt gaat helpen.
Super simpele marketing
Je hebt het dus al in huis. Het is hartstikke gratis. Super simpel en echt zó saai. Wat is het da-an? De slogan van de verzekeringsmaatschappij Klaverblad dekt de lading perfect. “Door lang genoeg gewoon te blijven, wordt je vanzelf bijzonder”. Nu denk je misschien, daar heb je er weer een. Maar geef me even de tijd om uit te leggen waarom dit echt waar is. En hoe het jouw organisatie op de lange termijn helpt om jullie impact te vergroten.
De moderne samenleving
Het leven lijkt standaard in de zesde versnelling te staan. We voelen continue tijd- en prestatiedruk. Hebben het druk (lees: we doen druk). Ervaren een personeelstekort. En zijn meer dan ooit gefocust op één ding. Onszelf. Collectief zijn we het oog voor elkaar kwijt geraakt. De eigen organisatie staat vaak boven de behoefte van de klant. “Wat kost ONS minder tijd, energie, moeite en geld?” Het resultaat is dat klanten lang moeten wachten op een reactie. Of zelfs helemaal geen reactie krijgen. Problemen heel traag of niet worden opgelost. En beloftes niet worden waargemaakt.
Zo heb ik afgelopen weekend bij de enige glutenvrije bakker bij mij in de stad een bestelling geplaatst per e-mail (verzoek op hun website). De volgende ochtend ontvingen wij de volgende reactie (die volledig past in bovenstaand statement):
“Beste Shana, (naam verkeerd geschreven)
Bestellingen kunnen niet via dit e-mailadres besteld worden. Graag het juiste adres gebruiken. (Het juiste e-mailadres wordt niet vermeld, zodat we voor nu en in de toekomst nog steeds niet weten waar onze bestelling dan geplaatst moet worden.) Onze medewerkers hebben geen toegang tot dit adres waardoor je bestelling vanuit hier niet verwerkt kan worden. (Bestelling is niet doorgestuurd, waardoor we niet geholpen worden.)
Overigens is afhalen voor openingstijd niet mogelijk. (Blijkbaar zijn ze op woensdagen om 10 uur niet open. Maar hoe laat dan wel wordt ons niet verteld).
Met vriendelijke groeten,
X
Ik zeg niet wat ik van deze e-mail vind, maar ik haal de benodigdheden toch maar ergens anders ????.
Marketing zonder fratsen
Onlangs nam ik deel aan een webinar. Na het volgen van dit webinar zou ik een globale blueprint hebben voor succesvol remote / hybride werken. Het webinar duurde een uur. Een halfuur daarvan werd er gesproken over de organisatoren en hun levensverhaal. Een kwartier werd besteed aan salesfunnels (waar zij trainingen voor aanbieden). En het laatste kwartier werd besteed aan het beantwoorden van vragen en uiteraard de upsell. Maar na dit uur was ik niets, maar dan ook echt niets wijzer geworden over het succesvol remote of hybride werken. ik bleef achter met een rot gevoel. Ik heb mijn tijd verspild en voel me in de maling genomen. Want ik heb niet gekregen wat mij was beloofd. Gisteren sprak ik een bevriende marketeer en haalde dit voorbeeld aan. “Dat is tegenwoordig standaard toch?!” zei ze. Die conclusie is triest, heel triest. En waar. Vervelend voor de eindgebruiker, maar de basis van jouw marketing zonder fratsen.
Marketing voor non-profit
Je hebt korte en langetermijnstrategieën en marketingmiddelen. De kortetermijnstrategieën helpen om nu specifieke resultaten te behalen en ondersteunen de langetermijnstrategie. Tenminste zo zou het moeten zijn. In dit geval focussen wij ons op de lange termijn. En wat jou op de lange termijn het beste gaat helpen zijn: persoonlijkheid, eerlijkheid en betrouwbaarheid. Doordat de maatschappij zo individualistisch is geworden, hebben we steeds meer behoefte aan ouderwetse kneuterigheid. Je kent het gezegde vast wel: Wat u niet wilt dat u geschied, doe het ook een ander niet.
Bijzonder door menselijk te zijn
Dat veel organisaties zichzelf nog op nummer een hebben staan, maakt het voor jou nog makkelijker om het verschil te maken. Met die ouderwetse kneuterigheid. Wat we daarmee bedoelen zijn simpele zaken als:
Persoonlijk contact
Wanneer je een organisatie belt wil je persoonlijk te woord gestaan worden door een medewerker. Iemand die jou kan helpen bij het vraagstuk waarvoor je belt. Of de organisatie zo goed kent dat hij/zij je dírect met de juiste persoon in contact brengt. Dus weg met die bandjes, keuzemenu’s en 26 keer doorverbinden.
Dit hebben ze bij Coolblue ook goed begrepen. Wanneer je jouw bestelling komt ophalen of een uitgebreidere inhoudelijke vraag hebt, word je persoonlijk, met je voornaam, geroepen door de medewerker die jou persoonlijk gaat helpen #jebentgeennummer.
Heldere communicatie
Er gaat nogal wat mis door het gebrek aan of gebrekkige communicatie. Hoe vaak ben je het zelf al niet tegengekomen dat jij je niet begrepen voelde of dat achteraf bleek dat jij en je gesprekspartner een totaal ander beeld hadden van het gesprek en/of de gemaakte afspraken. Dit creëert verwarring en veroorzaakt een ontevreden gevoel bij alle betrokkenen. Spreek duidelijk jouw verwachtingen uit richting jouw gesprekspartner, maar ook helder wat hij/zij van jou kan en mag verwachten. Zet dit bij belangrijke zaken ook nog op papier zodat eventuele miscommunicatie op tijd uit de wereld geholpen kan worden. Het stelt jullie ook in staat om de gemaakte afspraken terug te lezen, mocht het geheugen nog even opgefrist moeten worden.
Zeggen wat je doet. Doen wat je zegt.
Alleen helder en duidelijk communiceren is niet voldoende. Het echte vertrouwen en klanttevredenheid creëer je door waar te maken wat je hebt besproken. Heb je beloofd om iemand uiterlijk dinsdag om 12 uur antwoord te geven. Geef iemand dan ook voor die deadline antwoord. Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waardoor je het antwoord nog even schuldig moet blijven. Geef dit dan op tijd aan en leg eerlijk uit wat er aan de hand is. Maak nieuwe afspraken en kom ook deze na. Mensen zullen het je niet kwalijk nemen dat ze iets langer moeten wachten, mits je dit op tijd aangeeft en eerlijk bent.
Meer, meer, meer
Silent quitting, niet meer doen dan waarvoor je betaald wordt. Het is een hele hype, maar wat zijn we het ermee oneens. Begrijp ons niet verkeerd, we zijn zeker geen voorstander van het ‘uitbuiten’ van medewerkers door veel meer van hen te vragen dan waar ze oorspronkelijk voor zijn aangenomen. Maarrrrrrr. Wanneer een vraagstuk niet volledig in jouw straatje past, is dit geen excuus om de deur meteen dicht te gooien. Probeer binnen jouw mogelijkheden met de persoon mee te denken over een oplossing. Dat kan al zo simpel zijn als een alternatief aandragen of een concrete doorverwijzing naar een ander product of dienst. Zorg ervoor dat iemand, ook al kun je niet aan het gedane verzoek voldoen, toch een stapje verder geholpen wordt op weg naar zijn/haar einddoel. Zo zou je zelf ook behandeld willen worden toch?
Het klinkt vreselijk simpel. Misschien denk je zelfs dat het wel erg voor de hand liggend is allemaal. En toch gebeurt het zelden. Er zijn maar weinig organisaties die zo open, transparant en authentiek te werk gaan. In onze optiek vreemd, want zowel op de korte als lange termijn is dit een zeer effectieve strategie. De klanttevredenheid die deze aanpak op de korte termijn veroorzaakt is goed voor jouw organisatie. Maar het effect op lange termijn is waar je het echt voor doet. Met deze aanpak maak je in korte tijd van klanten, ambassadeurs. Mensen die waar mogelijk hun ervaring met jouw organisatie delen met anderen. Potentiële gasten, vrijwilligers of partners. Mensen waar jij elke dag op steunt en voor uit je bed komt. Het beste, gratis en saaie marketingmiddel dat jij vandaag al in kunt zetten is, marketing zonder fratsen, een menselijke aanpak.
Wat is jouw visie op deze marketing zonder fratsen? Laat het ons weten in een reactie hieronder.
0 Reacties op “Marketing zonder fratsen”