Zaterdag is een populaire dag om de wekelijkse boodschappen te doen. Het is bij de bakker, groenteman en slager dan zo druk dat ze een nummer automaat moeten inzetten om de drukte in goede banen te leiden. Wanneer je zelf in de rij staat ben je minder blij met de drukte, maar als bestuurder van een non-profit organisatie zou je toch in je handen knijpen als gasten en vrijwilligers zich in diezelfde hoeveelheden aanmelden. Wanneer je net als de groenteman voorziet in een basis behoefte, hoef je relatief weinig te doen om mensen in grote(re) getale te trekken. Als non-profit organisatie is dit een stuk lastiger, maar minstens zo cruciaal. Een tekort aan vrijwilligers betekent automatisch beperkte impact. Dat is nou net niet wat je wilt. In dit artikel deel ik 5+ ideeën die je kunt toepassen bij het werven van vrijwilligers.
Vrijwilligerspool
Ik heb goed en slecht nieuws. Laat ik beginnen met het goede nieuws. Je bent niet de enige die een tekort aan vrijwilligers heeft. Het is een landelijk, misschien zelfs wel wereldwijd probleem waar non-profit organisaties mee kampen. De afgelopen jaren is het percentage Nederlanders dat minimaal een keer per jaar vrijwilligerswerk doet, structureel afgenomen. In 2021 was dit nog maar 39% van de bevolking (15 jaar en ouder) zo blijkt uit onderzoeken van het Centraal Bureau van de Statistiek. Fijn om te weten dat je niet de enige bent die tegen deze uitdaging aanloopt. Maar dan het slechte nieuws. De pool met mensen die zich vrijwillig willen inzetten wordt dus steeds kleiner. En dat terwijl er steeds meer vissers met hun hengel klaar zitten om samen met jou in dezelfde vijver te vissen. Het wordt daarmee steeds lastiger om vrijwilligers aan te trekken én binnen te houden.
Gevaar van onderbezetting
Vrijwilligers zijn cruciaal voor de dagelijkse operaties voor de meeste non-profit organisaties. Grote kans dat dit voor jouw stichting niet anders is. Onderbezetting is een serieuze bedreiging van organisaties, omdat het direct invloed heeft op het werk dat je kunt verzetten en de zichtbaarheid van de organisatie. Heb je vrijwilligers nodig om activiteiten te begeleiden, dan word je beperkt in de hoeveelheid activiteiten die je kunt organiseren. Liggen organisatorische werkzaamheden, zoals het beheren van de sociale media accounts bij vrijwilligers, dan komt je zichtbaarheid in het geding. Maar zelfs als je vrijwilligers hebt die werkzaamheden op zich willen nemen, kan het niet voldoende zijn. Je bent afhankelijk van de kennis en ervaring die iemand meebrengt. Die dekken niet altijd wat jouw organisatie nodig heeft. Je wordt met de dag meer gedwongen om op een creatieve manier te werk te gaan als het aankomt op het aantrekken van de benodigde capaciteit.
Vrijwilligers werven
Als er steeds minder vrijwilligers en steeds meer organisaties zijn die afhankelijk zijn van vrijwillige inzet, hoe weet je dan de concurrentie te snel af te zijn? Hoe kun je mensen enthousiasmeren voor jouw organisatie? Er zijn manieren om de kans te vergroten dat vrijwilligers zich aanmelden bij jouw organisatie en de capaciteit van jouw organisatie vergroten.
“Betrek ook jouw netwerk als het aankomt op vrijwilligers werven. Vooral voor gerichte vacatures kan jouw netwerk nuttig zijn.”
Maatwerk
Vraag mensen wat zij bij zouden kunnen en willen dragen. De antwoorden die je krijgt kunnen je nog wel eens verrassen. Het stelt je in de gelegenheid om maatwerk aan te bieden aan vrijwilligers en hun kennis en ervaring optimaal te benutten. Wanneer je uitgaat van de wensen en kwaliteiten van mensen, zul je zien dat de betrokkenheid en bereidwilligheid om vrijwillig werk te verrichten voor jouw stichting of vereniging worden vergroot. Een klassieke win-win situatie. Het kan zomaar zijn dat de gastheer die nu de gasten ontvangt, een expert blijkt te zijn in marketing en communicatie.
Beschikbare capaciteit benutten
Ga vooral ook eens persoonlijk in gesprek met de vrijwilligers die je al in huis hebt. Vrijwilligers zetten zich doorgaans in voor de zingeving en voldoening die het werk biedt. Deze gevoelens en de waardering vanuit de organisatie richting de mensen zullen toenemen wanneer zij meer van waarde zijn. Wanneer de betrokkenheid en voldoening die mensen uit hun vrijwilligerswerk halen groter wordt, is de kans ook groot dat ze wellicht meer uren beschikbaar willen stellen voor jouw organisatie. Door hun enthousiasme wordt de kans ook groter dat nieuwe vrijwilligers uit hun netwerk zich bij je aanmelden.

Vrijwilligers werven door het aanbieden van scholing
Het kan voorkomen dat je vrijwilligers hebt die bereidt zijn om specifieke werkzaamheden op zich te nemen. Werkzaamheden waar bepaalde kennis voor nodig is, die ze nog niet in huis hebben. Je kan er dan voor kiezen om ze niet aan te nemen of te vragen om een andere functie op zich te nemen. Maar niet zonder risico. Als mensen niet kunnen doen wat zij leuk vinden, bestaat de kans dat zij afhaken. Je bent dan een (potentiële) vrijwilliger kwijt en de vrijwilliger gaat naar huis met een ontevreden gevoel. In overleg kun je ervoor kiezen om de mogelijkheden te onderzoeken om een vrijwilliger een cursus of workshop te laten volgen om de benodigde kennis tot zich te nemen, zodat zij deze kunnen inzetten voor jouw organisatie binnen de functie waar zij hun voorkeur voor hebben uitgesproken.
Specifieke vacatures
Voor het werven van vrijwilligers worden doorgaans vacatures uitgezet. Net zoals dat gebeurt voor commerciële instellingen. Toch zit er vaak een verschil tussen de vacatures die worden opgesteld. Enerzijds in taal (ze kunnen nogal saai en stoffig zijn). Anderzijds qua inhoud. Daar waar de vacatures van commerciële bedrijven vaak specifiek en functie gericht zijn, zien we het bij non-profit instellingen nogal eens gebeuren dat er een algemene oproep uitgaat voor ‘vrijwilligers’. Ergens begrijpen we het wel. Je bent blij met iedereen die zich aanmeld, maar de reacties op dit soort vacatures zijn vaak niet noemenswaardig. Hoe komt dat? Dat komt omdat niemand zich aangesproken voelt. Je herkent het misschien wel uit vergaderingen. Wanneer er een algemene vraag wordt gesteld als: “Wie kan de volgende trainingsmiddag organiseren?” dan staat doorgaans niemand vrijwillig op. Spreek je daarentegen iemand persoonlijk aan en zeg je: “Reggie, zou jij de volgende trainingsmiddag kunnen organiseren?” dan krijg je vaak een positieve reactie.

Stagiaires
Heb je tijdelijk extra hulp nodig, moet er een project worden opgestart of zijn er werkzaamheden die (op den duur) makkelijk overgedragen kunnen worden aan iemand anders, dan kan tijdelijke hulp in de vorm van stagiaires een waardevolle aanvulling zijn. Vanuit het MBO en HBO worden er regelmatig stages gezocht voor verschillende jaargangen en van diverse aard. Zo zijn er bijvoorbeeld meewerkstages en afstudeerstages. Realiseer je wel dat dit voor beide partijen niet vrijblijvend is. Als organisatie heb je de verplichting om de juiste begeleiding te bieden tijdens de stageperiode. Dit kost tijd en energie. Het inschakelen van stagiaires is een lange termijn investering. Zowel voor jezelf als voor de studenten. Wanneer je een succesvolle samenwerking weet te creëren, heb je kans dat je een jongere generatie aan jouw organisatie weet te binden en zij ook na hun stage werkzaam blijven voor jouw organisatie.
Sponsoring in natura
Als non-profit organisatie ben je afhankelijk van subsidies, giften, donaties en sponsoring als het aankomt op het verwerven van financiële middelen. Sponsoring kan echter ook in natura. Bedrijven willen niet altijd geld doneren, maar zijn in sommige gevallen wel bereidt om te sponsoren in natura. Ze stellen dan middelen en/of tijd en expertise beschikbaar voor jouw organisatie. Dit kunnen eenmalige acties zijn maar ook langdurige samenwerkingen en daarmee een waardevolle bijdrage aan jouw organisatie.
Dingen die je nu zou moeten doen
- Dit blog doorsturen naar een andere organisatie die deze informatie goed kan gebruiken (zie sharing opties aan de linkerzijde)
- Heeft iemand deze blog/e-mail naar je doorgestuurd en wil je meer van dit soort informatie? Krijg hem dan voortaan rechtstreeks.
- Mij volgen op LinkedIn
* Bron uitgelichte afbeelding: Image by aleksandarlittlewolf on Freepik
0 Reacties op “Vrijwilligers werven ‘Opstellen in rijen van 3’”